Oikeustiede:julkinen hallintotehtävä
julkinen hallintotehtävä
julkinen hallintotehtävä |
Julkisen hallintotehtävän suorittaminen edellyttää laissa ja osin myös asetuksessa säädettyä toimivaltaa.
Julkinen hallintotehtävä voidaan rajoitetusti säätää myös muulle kuin viranomaiselle (lailla tai lain nojalla). Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin antaa vain viranomaiselle. Perustuslain 124 § asettaa julkiseen hallintotehtävään kuuluvan toimivallan luovutukselle muulle kuin viranomaiselle merkittäviä ehtoja ja rajoituksia, kuten perusoikeuksien vaarantamiskiellon, siirron tarkoituksenmukaisuuden ja oikeusturvan varmistamisen. Siirtämisen kohteena voivat olla esimerkiksi valtioon työsuhteessa olevat henkilöt tai yksityisoikeudelliset oikeushenkilöt.
Perustuslaissa ei julkista hallintotehtävää eikä julkisen vallan käyttäjiä määritellä.1) "Julkisten tehtävien" hoitajat määritetään ylimpien laillisuuden valvojien valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen valvontavallan piiriin (PeL 108.1 § ja 109 §).
Kirjoittaja: Ilkka Saraviita
Lähikäsitteet
- eduskunnan oikeusasiamies
- julkinen tehtävä
- laillisuusvalvojien tehtäväjako
- merkittävä julkisen vallan käyttö
- tarkoituksenmukaisuusedellytys hallintotehtävän luovutuksessa yksityiselle
- vallan kolmijako-oppi
- valtiohallinnon rakenteesta säätäminen
- valtion tehtävien yksityistäminen
- valtioneuvoston oikeuskansleri
- viranomainen
- virkamies
- virkamieshallintoperiaate
- virkavastuu (valtiosääntöoikeus)
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Oikeustiede:julkinen hallintotehtävä. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:julkinen hallintotehtävä.)