Taidehistoria:marketeria

    Tieteen termipankista

    marketeria

    Hollantilaisen Pierre Golen (noin 1620–1684) työksi attribuoidun pöydän marketerialla koristettu pöytälevy. Työssä on käytetty tammea, hedelmäpuuta, kilpikonnankuorta, norsunluuta, ebenpuuta ja kullattua pronssia. 78,4 x 104,6 x 68,6 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York.
    marketeria
    Määritelmä puupintaan tehty upotuskoristelu
    Selite Marketeria on vanha koristelutekniikka, jossa sisustuksen puuosiin, huonekaluihin tai muihin puuesineisiin kaiverrettu syvennys täytetään tarkoin toisiinsa yhteensopivista paloista sommitellulla koristeaiheella. Marketeria voi myös kattaa koko pinnan. Palat upotetaan ja liimataan alustaan niin, että pinnasta tulee tasainen. Koristeaiheen osat voivat olla ohuesta puuviilusta leikattuja tai lehtisahalla tehtyjä ohuita puupaloja, norsunluuta, marmoria, metallia, helmiäistä ym. Tekniikassa hyödynnetään eri puulajien sävyjä ja eri materiaalien luomia väri- ja valööriyhdistelmiä ja -kontrasteja. Puuta voidaan myös sävyttää tai petsata. Pelkästä puusta koottu marketeria on intarsia, mutta yleiskielessä intarsiaa ja marketeriaa voidaan käyttää väljästi toistensa synonyymeinä.
    Lisätiedot ransk. marqueterie

    Erikieliset vastineet

    marqueterieenglanti (English)
    marquetryenglanti (English)
    marqueterieranska (français)
    marketeriruotsi (svenska)
    маркетерияvenäjä (русский)
    маркетриvenäjä (русский)(suositeltu)
    marketriiviro (eesti)

    Lähikäsitteet

    Käytetyt lähteet

    Konttinen&Laajoki2000

    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 5.11.2024: Taidehistoria:marketeria. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Taidehistoria:marketeria.)