Taidehistoria:marketeria

Tieteen termipankista

marketeria

Hollantilaisen Pierre Golen (noin 1620–1684) työksi attribuoidun pöydän marketerialla koristettu pöytälevy. Työssä on käytetty tammea, hedelmäpuuta, kilpikonnankuorta, norsunluuta, ebenpuuta ja kullattua pronssia. 78,4 x 104,6 x 68,6 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York.
marketeria
Määritelmä puupintaan tehty upotuskoristelu
Selite Marketeria on vanha koristelutekniikka, jossa sisustuksen puuosiin, huonekaluihin tai muihin puuesineisiin kaiverrettu syvennys täytetään tarkoin toisiinsa yhteensopivista paloista sommitellulla koristeaiheella. Marketeria voi myös kattaa koko pinnan. Palat upotetaan ja liimataan alustaan niin, että pinnasta tulee tasainen. Koristeaiheen osat voivat olla ohuesta puuviilusta leikattuja tai lehtisahalla tehtyjä ohuita puupaloja, norsunluuta, marmoria, metallia, helmiäistä ym. Tekniikassa hyödynnetään eri puulajien sävyjä ja eri materiaalien luomia väri- ja valööriyhdistelmiä ja -kontrasteja. Puuta voidaan myös sävyttää tai petsata. Pelkästä puusta koottu marketeria on intarsia, mutta yleiskielessä intarsiaa ja marketeriaa voidaan käyttää väljästi toistensa synonyymeinä.
Lisätiedot ransk. marqueterie

Erikieliset vastineet

marqueterieenglanti (English)
marquetryenglanti (English)
marqueterieranska (français)
marketeriruotsi (svenska)
маркетерияvenäjä (русский)
маркетриvenäjä (русский)(suositeltu)
marketriiviro (eesti)

Lähikäsitteet

Käytetyt lähteet

Konttinen&Laajoki2000

Alaviitteet

Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 22.12.2024: Taidehistoria:marketeria. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Taidehistoria:marketeria.)