Pohjois-Amerikan tutkimus:tietäjä
tietäjäPohjois-Amerikan alkuperäiskansat
tietäjä |
Käsitteeseen rohto liittyy läheisesti uskonnollinen spesialisti, joka toimii yhteisönsä hyväksi esimerkiksi parantajana, ennustajana tai rituaalien johtajana, ja jonka asema perustuu sekä perinteen tuntemiseen että läheiseen kanssakäymiseen supranormaalien voimien ja henkien kanssa. Kirjallisuudessa käsitettä medicine man ja evenkien kielestä johdettua käsitettä shamaani (engl. shaman) käytetään usein harhaanjohtavasti synonyymeina. Kuten maailman johtaviin intiaaniuskontojen tutkijoihin kuulunut Åke Hultkrantz (1920–2006) on osoittanut, näiden käsitteiden välille on kuitenkin tehtävä ero. Joskus medicine man on shamaani sanan varsinaisessa merkityksessä ja joskus ”viisas mies”.
Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen parissa medicine man (medicine woman) tarkoittaa pääsääntöisesti henkilöä, jolla on voimakas rohto ja joka käyttää sitä kansansa hyvinvoinnin edistämiseksi. Suomalaisessa kansanperinteessä tällaista yhteisönsä hyväksi toimivaa viisasta perinteen erikoistuntijaa nimitetään tietäjäksi (”hän, joka tietää”). Intiaanien medicine man on rinnastettavissa suomalaisessa yhteisössä toimineeseen tietäjään. Tietäjä on eräänlainen yleistermi, jonka alla toimii erilaisia spesialisteja kuten shamaaneja. Kaikki tietäjät eivät ole shamaaneja, mutta kaikki shamaanit ovat tietäjiä. On myös huomattava, että poppamies ei ole suositeltava termi. Aikaisemmin sitä käytettiin yleisesti varhaiskantaisten kansojen yhteydessä, mutta nykyään sen käyttöä ei suositella.
Käytännössä jokaisessa intiaaniyhteisössä on ollut henkilö, jota voidaan nimittää joko tietäjäksi, shamaaniksi tai papiksi. Intiaanit itse eivät ole kategorisoineet näitä pyhien asioiden kanssa toimivia ihmisiä tällä tavalla. Heillä on usein ollut omanlaisensa luokittelu esimerkiksi tehtävien tai vastuualueiden mukaan. Esimerkiksi George Swordin mukaan lakotat ovat tehneet seuraavanlaisen jaon:
wichasa wakhan / winyan wakhan – pyhä mies / pyhä nainen
phezuta wichasa / phezuta wįnyan – parantaja (mies / nainen)
Pyhät miehet/naiset ovat henkilöitä, jotka käsittelevät pyhiä asioita ja huolehtivat esimerkiksi rituaalien suorittamisesta. Heitä kutsutaankin joskus myös papeiksi. Parantajat ovat nimensä mukaisesti parantamiseen erikoistuneita henkilöitä, ja he käyttävät saamaansa rohtoa tähän tarkoitukseen.
On muistettava, että tällaiset luokittelut – myös intiaanien itsensä – ovat aina yleistäviä eivätkä ne myöskään sulje toisiaan pois. Sama henkilö saattaa olla sekä wichasa wakhan että phezuta wichasa.
Usein pyhien asioiden kanssa työskenteleviä on kutsuttu yleisnimityksellä pyhiksi miehiksi (tai pyhiksi naisiksi, mutta on huomattava, että naispuoliset tietäjät ovat olleet huomattavasti harvinaisempia kuin miespuoliset). Rajaa tietäjän ja tavallisen näyn ja sitä kautta rohdon saaneen ihmisen välille voi olla vaikea vetää. Tietäjäksi voidaan kuitenkin nimittää henkilöä, joka nimenomaan käyttää saamaansa voimaa yhteisönsä hyväksi selvemmin kuin muut. Ei-tietäjien voima on lähinnä omaan henkilökohtaiseen tarpeeseen, menestymiseen sodankäynnissä tai metsästyksessä, henkilökohtaiseksi suojaksi ja niin edelleen. Ruth Underhill (1883–1984) on erottanut tietäjät ”arkkivisionääreiksi”, joilla on suurempi voima kuin muilla ja usein heillä on myös enemmän henkiä apunaan.
Tietäjät ovat linkki tämän puoleisen ja tuonpuoleisen maailman välillä, he toimivat neuvonantajina ja avustajina muun muassa silloin, kun yksilö pyrkii saamaan henkilökohtaisen kontaktin henkimaailmaan näkykokemuksessa. Tietäjät myös tulkitsevat näkyjä ja muita yliluonnollisia tai yli-inhimillisiä kokemuksia ja ilmiöitä. Tietäjät myös usein valmistavat rohtokääröt ja johtavat rituaaleja. Lisäksi he kykenevät parantamaan sairaita.
Åke Hultkrantzin mukaan tietäjät voidaan jakaa karkeasti kahteen luokkaan perustuen siihen, miten tietäjä yliluonnollisen voiman/ hengen on saanut. ”Visionääri” on tietäjä, jonka näkykokemus on ollut pinnallisempi, ei niin syvä kuin ”ekstaatikolla”, joka kykenee kanssakäymiseen henkien kanssa tai erkaantumaan omasta ruumiistaan transsissa. Näistä jälkimmäinen on varsinainen shamaani.
Erityisesti shamanismia esiintyy eskimoilla ja luoteisrannikon kansoilla. Shamaani ei itse valinnut osaansa, vaan henget tai vanhemmat shamaanit ovat valinneet tulevan shamaanin aiheuttamalla hänelle oudon sairauden, josta hän on voinut parantua vain lupaamalla tulla shamaaniksi.
Erityisesti eskimoiden parissa shamaanin sielu voi tehdä pitkiä matkoja taivaaseen tai aliseen maailmaan. Shamaanin tehtäviin on kuulunut tulevaisuuden ennustaminen ja kadonneitten sielujen etsiminen kuolleiden maasta. Usein sairauden syyksi katsottiin sielun menetys, mihin shamaanit pystyivät tarjoamaan parannuskeinon. Shamaanien uskottiin osaavan käsitellä tulta, niellä kuumia hiiliä ja kävellä niiden päällä. Jotkut pystyivät lävistämään itsensä teräaseella niin, ettei siitä jäänyt jälkiä, tai muuttumaan eläimiksi. Vaikka intiaanien parissa shamaaneilla ei ollut varsinaisia shamaanin pukuja kuten Siperiassa, heilläkin oli rumpu, jota rummuttamalla vaivuttiin transsiin, ja toisinaan myös intiaanien shamaanit ovat käyttäneet rituaaleissaan joitain erityisiä varusteita. Esimerkiksi luoteisrannikon tsimshian-shamaani käytti seremoniallista asua parantaessaan potilaita.
Tietäjän ja shamaanin ja toisaalta papin erona voidaan pitää sitä, että pappi toimii yleensä jäsentyneemmässä maanviljelijäyhteisössä, ja hänet on koulutettu seremoniallisiin tehtäviin. Niitä hän pystyy hoitamaan ilman henkilökohtaista näkykokemusta. Esimerkiksi kaakkoisalueen hierarkkisissa maanviljelijäyhteisöissä kuten natchez-intiaanien parissa oli pappisluokka, joka kuului ylimystöön. Heidän velvollisuutenaan oli ylläpitää traditiota ja kouluttaa seuraajansa huolehtimaan yhteisöllisistä seremonioista.Erikieliset vastineet
medicine man | englanti (English) | |
medicine woman | englanti (English) |
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 5.11.2024: Pohjois-Amerikan tutkimus:tietäjä. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Pohjois-Amerikan tutkimus:tietäjä.)