Taidehistoria:chiaroscuro
chiaroscuro
chiaroscuro |
Chiaroscurossa värien valööri siirtyy asteittain valosta varjoon. Huippuvalojen ja syvimpien varjojen kontrasti on dramaattinen. Chiroscuron avulla voidaan luoda vahva plastinen, kolmiulotteinen vaikutelma.
Etenkin yöllisten valaistujen aiheiden kuvauksessa on käytetty chiroscurotekniikkaa. Tekniikasta tuli suosittu renessanssin aikana ja erityisesti 1600-luvulla. Esimerkiksi Leonardo da Vinci (1452-1519), Caravaggio (1571-1610) ja Rembrandt (1606-1669) käyttivät chiaroscuroa ja kehittivät tekniikkaa edelleen. Öljyvärimaalausten lisäksi chiroscuroa käytettiin myös 1500-luvun italialaisissa ja saksalaisissa väripuupiirroksissa. Chiaroscuro-termiä käytti ensimmäisen kerran italialainen taidehistorioitsija Filippo Baldinucci (1625-1696) teoksessaan Vocabolario del Toscano (1681), mutta hän käytti termiä toisenlaisessa yhteydessä kuin mihin se on sittemmin vakiintunut, tarkastellessaan yksiväristen grisaille-maalausten valon ja varjon käyttöä.
Erikieliset vastineet
chiaroscuro | englanti (English) | |
claroscuro | espanja (español) | |
clair-obscur | ranska (français) | |
klärobskyr | ruotsi (svenska) | |
ljusdunkel-måleri | ruotsi (svenska) | |
ljusdunkelmåleri | ruotsi (svenska) | |
контрастное сопоставление | venäjä (русский) | |
светотень | venäjä (русский) |
Lähikäsitteet
- chiaroscuro-puupiirros (alakäsite)
- sfumato (vieruskäsite)
- tenebrismi (vieruskäsite)
Käytetyt lähteet
Valkeapää&Salmela&Bonelius&JYtaidehistoria1997, TolvanenJ1967
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Taidehistoria:chiaroscuro. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Taidehistoria:chiaroscuro.)