kognitiivinen oppimisen ulottuvuus
Ulkoasu
Tieteen termipankista
Luo tämän nimityksen perusteella käsite uudelle aihealueelle:
kognitiivinen oppimisen ulottuvuus (Kasvatustieteet)
Kognitiivinen oppimisen ulottuvuus tarkoittaa tietojen vastaanottamista, tunnistamista, arviointia ja muistamista (Ruohotie & Koiranen, 1999) käsittäen havainnoinnin, tunnistamisen, kuvittelemisen, arvioinnin ja päättelyn sekä sisältäen asia- (mitä) ja menettelytapatiedon (miten) (Kyrö et al., 2008). Kognitiivisen ulottuvuuden lisäksi oppimisprosessia voidaan tarkastella affektiivisen ja konatiivisen ulottuvuuden kautta (ks. affektiivinen ja konatiivinen oppimisen ulottuvuus) (Kyrö et al., 2008).
Kieliopillinen koodaus (suomi)
| Sanaluokka | substantiivi |
| Sanamuoto | sanaliitto |
| Perussanatyyppi | |
| Johdostyyppi | -(U)Us |
| Yhdysosamuoto | |
| Suku | |
| Alkuperä |
Alaviite
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 26.12.2025: Nimitys:kognitiivinen oppimisen ulottuvuus.
(Tarkka osoite: https://www.tieteentermipankki.fi/wiki/Nimitys:kognitiivinen oppimisen ulottuvuus.)