Kirjallisuudentutkimus:Stationendrama
Tällä käsitteellä ei ole otsikon muodostavia nimityksiä.
Stationendrama sai alkunsa varhaiskeskiaikaisista kirkkonäytelmistä, joissa pyhimysten eri elämänvaiheita kuvattiin simultaaninäyttämön avulla. Myöhemmät passio- ja mysteerinäytelmät esittivät Kristuksen kärsimystien vierekkäin aseteltujen pysähdyspaikkojen (näyttämöiden)sarjana. Metodia käytettiin myös koulunäytelmissä ja jesuuiittateatterissa. Roomalaiskatolisten kirkkojen seinät on usein koristeltu puuleikkauksin, joissa kuvataan Kristuksen tie Golgatalle tableau-kohtausten sarjana; niitä on tavallisesti neljätoista.
Tätä tekniikkaa ovat sittemmin hyödyntäneet monet kirjailijat, esim. saksalainen Georg Büchner näytelmissään Dantons Tod (1835, Dantonin kuolema) ja Woyzeck (183516) sekä ruotsalainen August Strindberg Damaskus-trilogiassaan Till Damaskus (1898-1904, Tie Damaskokseen) ja näytelmässään Ett drömspel (1902, Uninäytelmä). Modernissa kirjallisuudessa Stationendrama on erityisen luonteenomainen saksalaisille ekspressionisteille, kuten Georg Kaiserin (1878-1945), Reinhard Sorgen (1892-1916) ja Ernst Tollerin (1893-1939) tuotannolle, mutta esitystekniikkaa ovat soveltaneet myös Bertolt Brecht draamassaan Mutter Courage und ihre Kinder (1939, Äiti Peloton ja hänen lapsensa) ja Wolfgang Borchert näytelmässään Draussen vor der Tür(1947, Ovien ulkopuolella).Erikieliset vastineet
Stationendrama | saksa (Deutsch) |
Lähikäsitteet
Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 2.11.2024: Kirjallisuudentutkimus:Stationendrama. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:Stationendrama.)