Kirjallisuudentutkimus:affekti

Tieteen termipankista

affekti

affekti
Määritelmä tunne
Selite

Affekti on tunteeseen eli emootioon rinnastettava käsite, jota eri tutkijat ja tutkimussuuntaukset käyttävät hieman eri merkityksissä. Jotkut käyttävät termiä tunteen synonyyminä, mutta erityisesti ns. affektiteoriassa tehdään erottelu affektin ja tunteen käsitteiden välillä. Tällöin affekti useimmiten ymmärretään laajemmaksi ja epämääräisemmäksi kuin selkeästi määritelty tunne (esim. pelko tai inho) tai puhdas subjektiivinen kehollinen tuntemus.

Affektiteoria on kulttuurin ja taiteen tutkimuksen osa-alue, jonka juuret palautuvat 1990-luvun puoliväliin. Affektiteoria korostaa kehollisuutta ja affektien (tai tunteiden) merkitystä taiteen ja kulttuurin tutkimukselle. Usein puhutaan ns. affektiivisesta käänteestä (ks. Patricia Ticineto Clough, The Affective Turn, 2007), joka oli vastareaktio jälkistrukturalistisen teorian oletetulle abstraktiudelle: kulttuurin ja taiteen tutkimuksen ei katsottu ottaneen kokemuksen kehollisuutta riittävästi huomioon.

Taiteen ja kulttuurin tutkimuksessa affektin käsite nousi esiin miltei samanaikaisesti kahdesta lähteestä. Toisaalta affektin käsite nousi esiin queer-tutkimuksessa Eve Kosofsky Sedgwickin ja Adam Frankin artikkelin “Shame in the Cybernetic Fold” (1995) myötä, joka soveltaa psykologi Silvan Tomkinsin affektiivista teoriaa kulttuurintutkimukseen. Toisaalta samana vuonna sosiaaliteoreetikko Brian Massumi julkaisi artikkelin “The Autonomy of Affect”, jossa hän kehittää edelleen affektin käsitettä, jonka Gilles Deleuze ja Félix Guattari nostavat esiin luennassaan Spinozan filosofiasta.

Sedgwick ja Frank korostavat erityisesti affektin käsitteen kehollista puolta ja kritisoivat tapaa, jolla humanistinen ja yhteiskuntatieteellinen tutkimus on jättänyt kehollisen kokemuksen huomioimatta. Seuraten Tomkinsin näkemyksiä, Sedgwick ja Frank yhdistävät affektin tunnekokemuksen biologiseen perustaan ihmiskehossa, ja heidän näkemyksensä affektista onkin lähellä tunteen käsitettä. Massumi yhtälailla korostaa affektin kehollisuutta, mutta erottaa affektin selkeästi tunteesta. Massumille affektit ovat “intensiteettejä”, esisubjektiivisia ja esipersoonallisia voimia tai vaikutteita, jotka eivät ole vielä tulleet merkityksen piiriin. Affektia vastaan asettuu tunteen käsite, joka ymmärretään kvalifioituna intensiteettinä: tunne on kommunikoitavissa kielellisesti, ja sillä on funktio ja merkitys. Koska Massumin näkökulmasta affekti ei ole täysin kielellisesti ilmaistavissa, sen käsite jää vääjäämättä epämääräiseksi ja monimuotoiseksi. Affektiteoreettisissa teksteissä onkin muodostunut tavaksi määritellä affektin käsite aina uudelleen kunkin tutkimuksen kontekstissa.
Lisätiedot Ks. affekti filosofiassa.

Erikieliset vastineet

affectenglanti (English)

Lähikäsitteet


Alaviitteet

Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 22.12.2024: Kirjallisuudentutkimus:affekti. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:affekti.)