Kielitiede:jaettu huomio
jaettu huomio
jaettu huomio | (suositeltu) |
Jaetun huomion/intention kehitys alkaa vauvan ja aikuisen katsekontaktin löytämisestä ja katseen seuraamisesta. Yhdeksän kuukauden ikään mennessä lapsi pystyy seuraamaan aikuisen katseen liikkeitä ja oppii vähitellen siirtämään katseensa kohteeseen, jota toinen henkilö katsoo.
Ihmisen kielenkehityksen merkittävä kehitysvaihe on noin 12 kuukauden iässä saavutettu: yhteisen huomion kohteen (joint intention) löytäminen. Sen merkkinä on osoittava (deiktinen) kädenojennus, tyypillisesti etusormi osoittamassa kohdetta. Ei ole kysymys pyynnöstä, vaan pikemminkin kiinnostuksen kohteesta, sillä kohde voi olla hyvinkin etäällä. Näin syntyy triadi: kahden henkilön ja kohteen yhteys. Kohdistava sormi luo vastaavuuksien järjestelmää minän ja toisten ihmisten tilanteiden välille, mistä jatkuu suora yhteys kulttuuriin. (Merleau-Ponty 2012; Vygotsky 1930/1978; TomaselloM 2009, TomaselloM2019; ZlatevJ2008).
Kehitysvaihe on ominainen myös kuuroille lapsille (Petitto & Marenette 1991; Cramér-Wolrath 2013.)
Tietoa jaetun huomion kehitysvaiheista on hyödynnetty myös jäljittelytaitoisten robottien suunnittelussa (ScasselatiB1999).Tomasellon mukaan (2019) jaetun intentionaalisuuden/huomion käsite on yhteisen intentionaalisuuden ja kollektiivisen intentionaalisuuden (ks. erikseen) yläkäsite.
Zlatev (2008) erottaa kaksi kehitysvaihetta:
jaettu huomio (shared attention), ‘toisen asteen havainto’ tarkoittaa: ”Minä näen, että sinä näet X:n”.
yhteinen huomio (joint attention) ’kolmannen asteen havainto’”Minä näen että sinä näet että minä näen X:n”Erikieliset vastineet
Joint attention | englanti (English) |
Lähikäsitteet
- intersubjektiivisuus (yläkäsite)
Käytetyt lähteet
Merleau-PontyM 2012, Petitto & Marenette 1991, ScassellatiB1999, TomaselloM2019, Vygotsky 1978, ZlatevJ2008, Cramér-Wolrath 2013
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Kielitiede:jaettu huomio. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kielitiede:jaettu huomio.)