Uskontotiede:markkinointi ja uskonto
markkinointi ja uskonto
markkinointi ja uskonto |
Uskonnollisten yhteisöjen tai instituutioiden harjoittama markkinointi eroaa kaupallisesta markkinoinnista, sillä se pyrkii voitontavoittelun tai myynninedistämisen sijaan ensisijaisesti tuottamaan merkityksiä, edullista mainetta tai hankkimaan jäseniä.
Markkinoinnin ja uskonnon suhde on dikotominen: Toisaalta markkinoiden lainalaisuuksia pidetään usein yhteen sopimattomina uskonnollisten arvojen kanssa, mutta samalla uskonnoilla on vaihtelevia kytköksiä markkinointiin. Teoreettisissa keskusteluissa uskontojen markkinointi kytketään erityisesti kulutuskulttuuriin, markkinaistumiseen ja medioitumiseen. Myös uskonnollisuuden laaja-alaiset muutokset kytkeytyvät vahvasti näihin ilmiöihin.
Etenkin nuorehkot yhteisöt, kuten megakirkot, ovat käyttäneet runsasta markkinointia. Suomessa esimerkiksi evankelisluterilainen kirkko on kasvattanut markkinoinnin käyttöä asteittain pitkään.
Suomalaisessa uskontotieteessä on viime aikoina tutkittu esimerkiksi kirkkojen markkinaistumisdiskurssia ja brändäystä.Kirjoittaja: Laura Kokkonen
Kirjallisuus:
Clark, Lynn Schofield (toim.) Religion, Media, and the Marketplace. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
Einstein, Mara. 2007. Brands of Faith. Marketing Religion in a Commercial Age. New York: Continuum.
Moore, Robert L. 1994 Selling God: American Religion in the Marketplace of Culture. New York: Oxford U.P.
Stolz, Jörg (toim). 2008. Salvation goods and religious markets. Bern: Lang.
Stolz, Jörg ja Usunier, Jean-Claude. 2018. Religions as brands? Religion and spirituality in consumer society. Journal of Management Spirituality & Religion. DOI: 10.1080/14766086.2018.1445008Käytetyt lähteet
Gauthrie&Martikainen2013, Moberg2017, Mäki2013
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Uskontotiede:markkinointi ja uskonto. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Uskontotiede:markkinointi ja uskonto.)