Kasvatustieteet:opetukselllinen oikea-aikainen tuki

    Tieteen termipankista

    opetuksellinen oikea-aikainen tuki

    Tämä sivu on vielä tarkistamatta
    opetuksellinen oikea-aikainen tuki (ehdotettu)
    Määritelmä oppijan tarpeisiin opetusprosessissa sovitettua ehdollista tukea, jonka avulla maksimoidaan oppimisen mahdollisuuksia vuorovaikutuksessa
    Selite Oikea-aikainen tuki on pedagoginen ja interaktiivinen työkalu, jolla voidaan rakentaa lähikehityksen vyöhykettä (ZPD). Käsitettä on rinnastettu rakennustelineiden metaforaan, jonka mukaan telineitä pystytetään ja puretaan oppijan tai oppivan yhteisön tarpeiden mukaan. ”Rakennustelineinä” toimivat improvisoidussa lähivuorovaikutuksessa erilaiset tukistrategiat, joita ovat esimerkiksi mallintaminen, turhautumisen kontrollointi, tehtävän yksinkertaistaminen ja mielenkiinnon herättäminen.Oikea-aikainen tuki on vähintään kahden yksilön välistä ja luonteeltaan säädeltyä, jossa oppijaa pyritään tukemaan mahdollisimman vähän siirtämällä hänelle itselleen vastuu oppimisesta.Oikea-aikainen tuki voi olla sekä yksilöllistä eli noviisi-ekspertti-vuorovaikutuksessa toteunutta tukea tai kollektiivista eli noviisi-noviisi-vuorovaikutuksessa toteunutta tukea. Oikea-aikainen tuki on alun perin kognitiivisen kehityspsykologian alaan kuuluva termi, joka on kehitetty tutkittaessa lapsen ensikielen kehitystä.

    Erikieliset vastineet

    (instructional) scaffoldingenglanti (English)

    Lähikäsitteet

    Käytetyt lähteet

    Bruner1985, Donato1994, Ellis2012, Hakamäki2005, Sharpe2006, Thorne&Hellermann2015, Shintani2014

    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 23.4.2024: Kasvatustieteet:opetukselllinen oikea-aikainen tuki. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kasvatustieteet:opetukselllinen oikea-aikainen tuki.)