Folkloristiikka:populaarikulttuuri
populaarikulttuuri | massakulttuuri
populaarikulttuuri | |||
massakulttuuri |
Populaarikulttuuri vastaa urbaanin yhteiskuntamme piirissä talonpoikaisen ja sääty-yhteiskunnan henkistä kansankulttuuria; vastakohtana on eliittikulttuuri. Samoin kollektiivisia tarpeita, joita aiemmin tyydyttivät spontaanit, monenkirjavat, keskittävää johtoa vaille toimivat instituutiot, tyydyttää nykyisin viihdeteollisuus ja joukkotiedotusvälineitä käyttävä poliitikkojen tai teknokraattien sisärengas. Se että ajanvietekirjallisuuden, sarjakuvien, jännitysfilmien, iskelmätekstin, rautalankamusiikin, tupakkamainosten, poliittisten iskulauseiden, elefanttivitsien, urheilukilpailujen, mielenosoitusmenojen, ikäryhmävaatetuksen, pop-idoli -palvonnan jne. tutkimuksessa voidaan jossain määrin soveltaa vanhan kansankulttuurin tutkimusmalleja, selittyy sosiaalipsykologisen pohjan (inhimillisten perustarpeiden, arkkityyppisten mielikuvien, symbolikielen, eeppisten rakennelakien, yhteisöllisten käyttäytymiskaavojen) samuudesta. Erona on populaarikulttuurin teollis-kaupallis-tekninen riippuvuussuhde, koneellisen toiston jäykkä muuttumattomuus, ajan, paikan ja sosiaalisen sijainnin ulottuvuuksia huomioon ottamaton standardointi.
Muodin nopeat muutokset, erilaiset protesti- ja underground-liikkeet ilmentävät populaarikulttuurin piirissä luovan aktiivisuutensa menettäneen kuluttajan kapinointia suurtuotannon koneistoa vastaan. Populaarikulttuuri ei ilmennä eikä kuvastele "kansan" normeja ja asenteita yhtä suoraviivaisesti kuin suullisesti välittynyt henkinen kansankulttuuri; keskeisenä tutkimusongelmana on tuottajan ja kuluttajan suhde, populaarikulttuurin käyttö asenteiden ohjaamisen välineenä ja toisaalta tuottajan pyrkimys kehittä laajan kuluttajakunnan toiveita vastaavia tuotteita.Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Folkloristiikka:populaarikulttuuri. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Folkloristiikka:populaarikulttuuri.)