Estetiikka:parergon

    Tieteen termipankista

    parergon

    parergon
    Määritelmä taideteoksen lisäosa: kehys, koriste, somiste
    Selite

    Immanuel Kant (1724-1804) erottaa Arvostelukyvyn kritiikissä taideteoksen (ergon) ja sen ulkoisen osuuden tai lisäyksen (parergon). Kantin esimerkkejä jälkimmäisestä ovat maalauksen kehys, rakennuksen koristepylväät ja veistoksen päälle puetut vaatteet.

    Jacques Derrida (1930-2004) käyttää parergonin käsitettä teoksen sisä- ja ulkopuolen suhteen dekonstruoimiseen La vérité en peinture -teoksessaan. Derridan kriittisen tarkastelun kohteena on se, miten Kant, ja taidefilosofia yleisemmin, rajaavat tutkimusalueensa. Kehystä on pidetty ylimääräisenä suhteessa teokseen, mutta Derrida pyrkii osoittamaan että teos syntyy kehyksen tuottaman rajauksen myötä. Parergon on rajapinta, yhtä aikaa teoksen sisä- ja ulkopuolella, ja avautuu yhä uusiin rajauksiin (teos/kehys, kehys/seinä, seinä/galleria, galleria/taideinstituutio jne.).
    Lisätiedot kr. para=lisäksi, ergon=työ

    Käytetyt lähteet

    DerridaJ1978

    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 21.11.2024: Estetiikka:parergon. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Estetiikka:parergon.)