Kasvatustieteet:vertaisoppiminen

    Tieteen termipankista

    vertaisoppiminen

    vertaisoppiminen
    Määritelmä Vertaisoppiminen on yhteisöllinen ja oppilaslähtöinen työtapa (ks. työtapa), jossa oppija toimii opettajana vertaisilleen ja jossa yhteisö toimii yhdessä jonkin ongelman ratkaisemiseksi (Fawcett & Garton, 2005). (vrt. yhteistoiminnallinen oppiminen, ongelmakeskeinen oppiminen)
    Selite Vertaisoppiminen soveltuu hyvin yrittäjyyskasvatukseen. Vertaisoppimisessa oppilaat toimivat yhteisönä, ja oppiminen tapahtuu yhteisön jäsenten välillä keskinäisesti. Oleellista on aktiivinen osallistuminen, sitoutuminen sekä vuorovaikutus ja keskustelu. Vertaisoppiminen kehittää erityisesti ymmärrystä ja ongelmanratkaisutaitoja. (Fawcett & Garton, 2005) Opettajan näkökulmasta oleellista on luoda yhteisöllinen ja turvallinen oppimisilmapiiri, joka mahdollistaa ajatusten vaihtamisen ja toisten kuuntelemisen ja kunnioittamisen (Ogden, 2000). Lisäksi opettajan on huomioitava oppilaiden erilaiset tieto- ja taitotasot sekä vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaidot (Fawcett & Garton, 2005).
    Vertaisoppimisen suosio opetuksessa on lisääntynyt viime vuosien aikana. Monet tutkimukset tukevatkin käsitystä vertaisoppimisen hyödyistä (esim. Fawcett & Garton, 2005; Ogden, 2000; Tan 2003) ja tutkimustyö aiheen osalta jatkuu aktiivisena.

    Erikieliset vastineet

    peer learningenglanti (English)

    Käytetyt lähteet

    YVI-sanakirja

    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 28.3.2024: Kasvatustieteet:vertaisoppiminen. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kasvatustieteet:vertaisoppiminen.)