Kirjallisuudentutkimus:Cambridgen koulukunta

Tieteen termipankista

Cambridgen koulukunta

Cambridgen koulukunta
Selite Cambridgen yliopistossa Englannissa 1920-30-luulla vaikuttanut kriitikko- ja tutkijaryhmä, jonka johtavia jäseniä olivat I. A. Richards, F. R. Leavis, Q. D. Leavis ja Sir William Empson. Varsinkin Coleridgelta ja Eliotilta virikkeitä saanut koulukunta hylkäsi 1900-luvun alussa vallinneen elämäkerrallisen ja kirjallisuushistoriallisen lähestymistavan ja paneutui tekstien - etenkin modernin lyriikan - lähilukuun. Cambridgelaiset halusivat osoittaa modernin lyriikan rakenteellisen kompleksisuuden. Empsonin tutkimus Seven Types of Ambiguity (1930) on koulukunnan tunnetuin tutkimus.

Erikieliset vastineet

Cambridge schoolenglanti (English)

Lähikäsitteet

Käytetyt lähteet

HosiaisluomaY2003

Alaviitteet

Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 22.12.2024: Kirjallisuudentutkimus:Cambridgen koulukunta. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:Cambridgen koulukunta.)