Kirjallisuudentutkimus:interaktiivinen fiktio

    Tieteen termipankista

    interaktiivinen fiktio

    interaktiivinen fiktio
    Selite Interaktiivisissa eli vuorovaikutteisissa taideteoksissa, esim. hyperromaanissa, tai esityksissä yleisö (lukija, katsoja) voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Interaktiivinen fiktio on toteutettavissa myös sähköisen kirjan tai verkkokirjan muodossa; esim. E. Packardin The Cave of Time (1979, Aikaluola) etenee tietokonepelin tapaan aste asteelta. Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaani 2013 oli ensimmäinen laajamuotoinen interaktiivinen romaani Suomessa.

    Erikieliset vastineet

    interactive fictionenglanti (English)

    Lähikäsitteet

    Käytetyt lähteet

    HosiaisluomaY2003

    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 2.11.2024: Kirjallisuudentutkimus:interaktiivinen fiktio. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:interaktiivinen fiktio.)