Kirjallisuudentutkimus:interaktiivinen fiktio
interaktiivinen fiktio
interaktiivinen fiktio |
Selite
Interaktiivisissa eli vuorovaikutteisissa taideteoksissa, esim. hyperromaanissa, tai esityksissä yleisö (lukija, katsoja) voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Interaktiivinen fiktio on toteutettavissa myös sähköisen kirjan tai verkkokirjan muodossa; esim. E. Packardin The Cave of Time (1979, Aikaluola) etenee tietokonepelin tapaan aste asteelta. Jaakko Yli-Juonikkaan Neuromaani 2013 oli ensimmäinen laajamuotoinen interaktiivinen romaani Suomessa.
Erikieliset vastineet
interactive fiction | englanti (English) |
Lähikäsitteet
- ergodinen fiktio (vieruskäsite)
- hyperromaani (alakäsite)
- hyperteksti (yläkäsite)
- immersiivinen esitys
Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 22.12.2024: Kirjallisuudentutkimus:interaktiivinen fiktio. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:interaktiivinen fiktio.)