Kirjallisuudentutkimus:melodraama
melodraama
melodraama |
Melodraamojen keskeiset henkilöhahmot ovat hyvin usein joko äärimmäisen hyveellisiä sankareita tai poikkeuksellisen epäinhimillisiä konnia. Melodraaman synty liittyy italialaisen oopperan alkuvaiheisiin 1500-luvun lopussa. Oopperan syntyyn puolestaan johti yritys elvyttää klassinen tragedia, jolloin musiikin ja näytelmän yhdistelmästä tuli joko oopperaa tai melodraamaa. Niinpä 1700-luvulla Georg Friedrich Händel nimitti osaa teoksistaan oopperoiksi, osaa melodraamoiksi. Vuosisadan loppupuolella melodraama kehittyi Ranskassa selkeämmin omaksi lajikseen, jossa korostui spektaakkelimaisuus, toiminnallisuus ja kiihkeinä vellovat tunteet. Lajia edustaa myös Jean-Jacques Rousseaun Pygmalion (1770), jota arvovaltainen aikalaiskriitikko luonnehti vähemmän mairittelevasti: "Ensimmäinen esimerkki tuosta Hirviöstä, joka niin suuresti ihastuttaa roskaväkeä, mutta jota hyvän maun omaavat sivistyneet henkilöt syystäkin halveksivat."
Erikieliset vastineet
melodramma | italia (italiano) | |
mélodrame | ranska (français) | |
melodram | ruotsi (svenska) | |
Melodrama | saksa (Deutsch) | |
melodraama | viro (eesti) |
Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 22.12.2024: Kirjallisuudentutkimus:melodraama. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:melodraama.)