Teologia:vieras ja vieraanvaraisuus
vieras ja vieraanvaraisuus
| vieras ja vieraanvaraisuus |
Raamatullisen kielen "muukalainen" taikka "vieras" (kr. ksenos) tarkoittaa lähtökohtaisesti oman ryhmän ulkopuolista henkilöä ja vieraanvaraisuus tämän kohtelua. Jeesus kuvaa itseään tällaisena muukalaisena (Matt. 25:25), jolle oli Jumalan tahdon mukaista avata kotinsa ja tarjota ruokaa (Jes. 58:7). Tällaisessa muukalaisten eettisessä kohtelussa on toisinaan nähty juutalais-kristillisen tradition erityispiirre (esim. M. Weber). Toisaalta vieraanvaraisuus on uskonnonhistoriallisesti ja antropologisesti universaali teema, erityisesti olosuhteissa joissa keskinäinen lahjanvaihto ja apu oli yhteisöjen ja yksilöiden eloonjäämisen perustoimi (esim. M. Mauss).
Vieraan ja vieraanvaraisuuden merkityskenttä on eri kielissä huomattavan monisäikeinen ja sisältää niin vihollisuuden kuin ystävyyden elementtejä (vrt. engl. host, hostile). Myös suomen "vieras" sisältää sekä kutsuvia että etäännyttäviä piirteitä. Ranskan hôte voi viitata niin kestityksen tarjoajaan kuin sen vastaanottajaan. Nykyteologiassa "vieraanvaraisuus" on usein idealisoitu kristillinen ihanne, joka asetetaan kaltoinkohtelun vastaliikkeeksi. Termiin sisältyy monimutkaisia antropologisia ja sosiaalihistoriallisia sidonnaisuuksia. Vieraanvaraisuus painottaa ystävällisyyttä ja eräänlaista universalismia, mutta yleisen antropologisen lahjanvaihdon puitteissa se on myös rajattujen siteiden ja sosiaalisten verkostojen rakentamista. Vieraskohtelun ja kestitsemisen tavat tulee tulkita oman aikansa puitteissa, liiottelematta ja samalla vähättelemättä. Agricolan sana.Erikieliset vastineet
| guest/stranger, hospitality | englanti (English) | |
| hôte, hospitalité | ranska (français) | |
| Gast, Gastfreundlichkeit | saksa (Deutsch) |
Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 10.12.2025: Teologia:vieras ja vieraanvaraisuus. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Teologia:vieras ja vieraanvaraisuus.)