Teologia:rangaistus (poena)
rangaistus (poena)
| rangaistus (poena) |
Raamattu ja kirkon teologia sisältävät runsaasti kielellisiä rinnastuksia Lähi-idän ja Rooman oikeudellisiin toimiin. Yleisesti tällöin oletetaan ihmisen pahasta teosta eli synnistä seuraavan syyllisyyden ja rangaistuksen. Armon ja anteeksiantamisen tarkempaan pohdintaan kuuluu lisäksi se, että syyllisyys (lat. culpa) ja rangaistus (lat. poena) voidaan myös erottaa toisistaan käsitteellisesti ja reaalisesti. Esimerkiksi kirkollisen rippi-instituution anteeksiantamisessa henkilön syyllisyys poistuu, mutta rangaistuksen voidaan ainakin tietyiltä osin katsoa jäävän voimaan. Näin esimerkiksi varas voi saada varkautensa anteeksi, mutta hän on yhtä kaikki velvollinen palauttamaan varastamansa asian (hyvitys, korvaus) ja kärsimään varkaudesta koituvan oikeudellisen rangaistuksen. Toisaalta esimerkiksi niin kutsutussa amnestiassa henkilö voidaan vapauttaa rangaistuksesta, mutta häntä pidetään edelleen syyllisenä pahaan tekoonsa.
Syyllisyyden ja rangaistuksen yhteydet ja erottamiset ovat kristillisen teologian historiassa hyvin monimuotoisia. Esimerkiksi syntiopillisten tekstien kääntämisessä on pidettävä silmällä sitä, missä määrin kirjoittaja tekee kuvatunlaisia erotteluja. Toisinaan anteeksiannon tai armahduksen katsotaan sisältävän sekä syyllisyyden että rangaistuksen katoamisen. Esimerkiksi puhuttaessa (synti)velan anteeksiannosta syyllisyyden, korvauksen ja rangaistuksen pois ottaminen ovat varsin samoja tekoja.
Teologisiin rangaistuksiin liittyy myös runsaasti moraalis-oikeudellisesta syntiopista erillisiä piirteitä ja kiistakysymyksiä. Sellaisia ovat esimerkiksi rangaistukset kuoleman jälkeen, rangaistukset väärästä vakaumuksesta tai vakaumuksen puutteesta sekä rangaistukset pahantekijän jälkeläisille ja elinympäristölle. Oikeudellinen rinnastus toimii näissä tapauksissa vain hatarasti, sillä kuvatut rangaistukset ovat samalla kohtaloita tai dramaattisia juonen käänteitä. Rangaistuksia kuvaavaa uskonnollista tekstiä ei tule siivota tai vesittää, mutta sen kirjoittajan intentiota ei pidä myöskään tulkita väkisin oikeudelliseksi tai eettiseksi. Kaikissa tapauksissa tekstin lukijalla on silti mahdollisuus arvioida tekstiä oman oikeudenmukaisuuskäsityksensä valossa. Agricolan sana.Erikieliset vastineet
| punishment | englanti (English) | |
| poena | latina (Latina) | |
| peine | ranska (français) | |
| Strafe | saksa (Deutsch) |
Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 12.12.2025: Teologia:rangaistus (poena). (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Teologia:rangaistus (poena).)