Pohjois-Amerikan tutkimus:Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen taide

    Tieteen termipankista

    Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen taide

    Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen taide
    Selite

    Amerikan alkuperäiskansat eivät ole perinteisesti erottaneet taidetta muista elämänalueista, eikä heidän kielissään ole ollut käsitettä ”taide” samassa merkityksessä kuin länsimaisessa kulttuurissa. Tämä ei tarkoita, että intiaaneilla ei olisi ollut taidetta. Intiaaneilla taidetta ei vain ole perinteisesti tehty taiteen vuoksi, vaan se on palvellut sosiaalisissa ja uskonnollisissa yhteyksissä eikä sitä ole eroteltu muista elämänalueista. Määriteltäessä jotakin taiteeksi määritellään samalla jotakin taiteen ulkopuolelle. Erityisesti silloin, kun tutkitaan vieraan kulttuurin taidetta, joudutaan pohtimaan myös kulttuurisia ja käsitteellisiä eroja. Jotta ymmärtäisi täysin intiaanien perinteistä taidetta, täytyy ymmärtää myös taiteen taustalla vaikuttavia sosiaalisia ja seremoniallisia tehtäviä.

    Intiaanien nykytaiteilijat sen sijaan ovat usein kehittäneet oman kansansa perinteisiä käsitöitä ja taidetta puhtaasti taiteen lähtökohdista. Esteettiset esineet, jotka aikaisemmin palvelivat tiettyjä funktionaalisia käyttötarkoituksia, ovat muuttuneet taide-esineiksi, eikä niitä enää välttämättä käytetä alkuperäisessä kontekstissaan lainkaan. Usein teokset menevät suoraan taiteilijoilta museoiden tai yksityisten keräilijöiden kokoelmiin. Lisäksi nykytaiteilijat ovat hyödyntäneet perinteisen taiteen muotokieltä uusissa yhteyksissä kuten serigrafiassa, tekstiilitaiteessa tai korumuotoilussa.

    Valtakulttuurin sekä tiedostetusta että tiedostamattomasta paineesta huolimatta Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen taide elää voimakkaana, ja se on saavuttanut myös kansainvälistä arvostusta. Intiaanitaidetta esitelläänkin nykyisin museoissa ja gallerioissa ympäri maailmaa. Vuonna 1982 pystytettiin Chicagossa Field-museon eteen seremoniallisesti seitsemäntoista metriä korkea toteemipaalu, jonka oli veistänyt luoteisrannikon tsimshian-taiteilija Norman Tait. Nykyään toteemipaalu luetaan yhdeksi kaupungin suurista julkisista taideteoksista Picasson, Mirón ja muiden taiteilijoiden töiden joukossa. Yhtenä osoituksena arvostuksesta on myös se, että keräilijät ovat valmiit maksamaan intiaanitaiteesta – niin vanhasta kuin uudestakin – vastaavia summia kuin muusta taiteesta.
    Lisätiedot Käsitesivu pohjautuu teokseen: Andersson, Rani-Henrik, Riku Hämäläinen ja Saara Kekki (2013). Intiaanikulttuurien käsikirja: Kulttuurin, historian ja politiikan sanastoa. Helsinki: Gaudeamus.

    Erikieliset vastineet

    visual arts of the Indigenous peoples of North Americaenglanti (English)

    Käytetyt lähteet

    Andersson&Hämäläinen&Kekki2013

    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 21.11.2024: Pohjois-Amerikan tutkimus:Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen taide. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Pohjois-Amerikan tutkimus:Pohjois-Amerikan alkuperäiskansojen taide.)