Uskontotiede:konsumtionskultur
kulutuskulttuuri
kulutuskulttuuri |
Määritelmä
en marknadsekonomibaserad kultur som kretsar kring kontinuerlig, vardaglig konsumtion av diverse varor och tjänster
Selite
Konsumtionskulturens inverkan på religiöst liv och praxis i moderna samhällen har utgjort föremålet för omfattande tidigare forskning. Den tidigare forskningen på området har särskilt tenderat att framhålla sambandet mellan konsumtionskulturens spridning och det religiösa livets gradvisa ”individualisering” i västvärlden. En stor del av den tidigare forskningen på området har även uppmärksammat religionens tilltagande ”kommodifiering”, dvs. de processer genom vilka religiösa läror och praktiker omvandlas till varor och tjänster. Till exempel på detta hör religiöst inspirerade prylar som religiös kitsch, olika typer av nyandliga helandeformer, religiöst inspirerad självhjälpslitteratur, ”Kristen fitness”, Islamska ”halal” semesterorter m.m. Den tidigare forskningen på området har även uppmärksammat den moderna kapitalistiska kultur- och livsstilsindustrins upptagande av diverse religiösa läror, praktiker och deras tillhörande estetik samt utnyttjandet av religiösa teman och symboler i reklam- och marknadsföringen av diverse icke-religiösa varor och tjänster.
Lisätiedot
Skribent: Marcus Moberg
Litteratur:
Carrette, Jeremy & King, Richard 2005. Selling Spirituality: The Silent Takeover of Religion. London: Routledge.
Einstein, Mara 2008. Brands of Faith: Marketing Religion in a Commercial Age. New York: Routledge.
Gauthier, François & Martikainen, Tuomas (eds.) 2013. Religion in Consumer Society: Brands, Consumers, Markets. Farnham: Ashgate.
Heelas, Paul 2008. Spiritualities of Life: New Age Romanticism and Consumptive Capitalism. Oxford: Blackwell.
Lofton, Kathryn 2017. Consuming Religion. Chicago: Chicago University Press.Erikieliset vastineet
konsumtionskultur | ruotsi (svenska) |
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Uskontotiede:konsumtionskultur. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Uskontotiede:konsumtionskultur.)