Uskontotiede:mixed methods -lähestymistapa

Tieteen termipankista

mixed methods -lähestymistapa

mixed methods -lähestymistapa
Määritelmä tutkimustapa, jossa yhdistetään kvalitatiiviset eli laadulliset ja kvantitatiiviset eli määrälliset tutkimusmenetelmät
Määritelmä (sv) ett metodologiskt tillvägagångssätt som kombinerar kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder
Selite Mixed methods -lähestymistavan avulla valittua tutkimuskysymystä voidaan tutkia laajasti ja moniulotteisesti. Määrällisen menetelmän avulla tutkimusaihetta valaistaan yleisellä tasolla ja laadullisen menetelmän kautta pureudutaan tutkimusaiheeseen syventäen tietoa ja ymmärrystä siihen liittyen. Siinä missä määrällinen analyysi tarjoaa kattavan yleiskuvauksen, tarjoaa laadullinen analyysi tiheän kuvauksen tutkimusaiheesta. Mixed methods -tutkimuksessa saatetaan painottaa jompaakumpaa menetelmää enemmän, jolloin painotettu menetelmä on pääasiallinen (dominantti) menetelmä ja toinen täydentävä tai taustaa kartoittava menetelmä. Mixed methods -lähestymistapaa käyttämällä tutkimuskysymykseen etsitään vastauksia sekä määrällisen aineiston, kuten kyselyvastausten avulla, että laadullisen aineiston, kuten ryhmä- ja yksilöhaastattelujen avulla. Uskontotieteen tutkimuskentällä kyselyn avulla voidaan selvittää esimerkiksi, kuinka suuri tai pieni osa tietystä populaatiosta pitää uskontoa merkityksellisenä elämässään, kun taas ryhmä- ja yksilöhaastattelujen kautta voidaan syventyä tarkemmin, mitä merkityksiä tutkimukseen osallistuvat henkilöt antavat uskonnolle ja miksi.
Selite (sv) Med hjälp av mixed methods kan man forska i en viss utvald forskningsfråga på ett brett och mångdimensionellt sätt. Med hjälp av kvantitativa metoder kan forskaren belysa sitt forskningstema på en generell nivå och med hjälp av kvalitativa metoder kan hen fokusera på att fördjupa kunskap om och förståelse av sitt tema. Kvantitativ analys ger en övergripande och generaliserbar beskrivning medan kvalitativ analys ger en tät beskrivning av forskningstemat. I en mixed methods -studie kan man även betona den ena metoden mera än den andra. I så fall är den betonade (dominanta) metoden den huvudsakliga metoden medan den andra metoden är antingen en kompletterande eller en kartläggande metod. När forskaren använder mixed methods söker hen svar på sin forskningsfråga med hjälp av kvantitativ data såsom enkätsvar och med hjälp av kvalitativt material såsom individuella intervjuer eller fokusgruppsintervjuer. På det religionsvetenskapliga forskningsfältet kan man med en enkät undersöka t.ex. hur stor eller liten del av en viss population som anser att religion är meningsfullt i livet medan man med hjälp av individuella intervjuer eller fokusgruppsintervjuer kan nå fördjupad kunskap om de olika betydelser som forskningsdeltagare tillskriver religion och varför de gör det.
Lisätiedot

Kirjoittaja/Skribent: Karoliina Dahl


Kirjallisuutta:

Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. 2007. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oak: Sage.

Johnson, Burke R. & Onwuegbuzie, Anthony J., 2004. Mixed Methods Research. A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33 (7).

Onwuebuzie, A. J., Johnson, R. B. & Collins, K. M. 2009. Call for mixed analysis: A philosophical framework for combining qualitative and quantitative approaches. International Journal of Multiple Research Methods 3 (2), 114–139.

Onwuegbuzie, A. J., Leech, N. L. & Collins, K. M. T. 2011. Toward a new era for conducting mixed analyses: The role of quantitative dominant and qualitative dominant crossover mixed analyses. Teoksessa M. Williams & W. P. Vogt (toim.), The Sage handbook of innovation in social research methods, 353–385. London: Sage.

Tashakkori, A., & Teddlie, C. 1998. Mixed methodology, combining qualitative and quantitative approaches. Thousand Oaks, CA, London: Sage.

Tashakkori, A., & Teddlie, C. 2003. Handbook of mixed methods in social and behavioural research. London: Sage.

Teddlie, C., & Tashakkori, A. 2009. Foundations of mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Teddlie, C. & Tashakkori, A. 2011. Mixed methods research: Contemporary issues in an emerging field. Teoksessa Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (toim.), The Sage handbook of qualitative research, 285–299. The 4th edition. Thousand Oaks: Sage.

Yin, R.K. 2006. “Mixed methods research: Are the methods genuinely integrated or merely parallel?” Research in the Schools, 13 (1), 41–47.

Erikieliset vastineet

mixed methodsruotsi (svenska)


Alaviitteet

Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 22.12.2024: Uskontotiede:mixed methods -lähestymistapa. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Uskontotiede:mixed methods -lähestymistapa.)