Oikeustiede:hintayhteistyö

    Tieteen termipankista

    hintayhteistyö

    hintayhteistyö
    Määritelmä yritysten välinen yhteistoiminta myynti- tai ostohintojen taikka niiden määräytymisperusteiden määrittämiseksi
    Selite

    Markkinoiden toimivuuden kannalta on olennaista, että yritykset hinnoittelevat hyödykkeensä itsenäisesti. Hinta on keskeinen tuotantoa ja kulutusta koskevia ratkaisuja ohjaava tekijä markkinataloudessa. Hintakilpailun estyminen johtaa siihen, että kuluttajien valintamahdollisuudet vähenevät ja markkinoiden itseohjautuvuus vaarantuu.

    Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 101 artiklan ja kilpailulain (948/2011) 5 §:n kartellikiellon soveltamiskäytännössä on arvioitu yritysten keskinäisiä sopimuksia myynti- tai ostohintojen määräämiseksi (hinta- tai ostokartelli) vakavimpina kilpailunrajoituksina. Nimenomaisten sopimusten lisäksi kiellettyjä voivat olla esimerkiksi hintasuositukset ja yhtenäiset alennuskäytännöt.
    Lisätiedot
    Kirjoittaja: Antti Aine

    Lähikäsitteet


    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 5.11.2024: Oikeustiede:hintayhteistyö. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:hintayhteistyö.)