Kielitiede:heikko jatkuvuus -hypoteesi

Tieteen termipankista

heikko jatkuvuus -hypoteesi

heikko jatkuvuus -hypoteesi (ehdotettu)
Määritelmä generatiivisen kielentutkimuksen käsitys, jonka mukaan lapsella ei ole aikuisen kielikykyä
Selite Tässä näkemyksessä lapsella ei ole kielen omaksumisen alussa käytössään kaikkia samoja kielen rakenteita kuin aikuisella. Rakenteiden puuttuminen selittää miksi lapsen kielioppi eroaa aikuisen kieliopista ja miksi lapsi tekee virheitä kieltä omaksuessaan. Käsitykset vaihtelevat siitä puuttuvatko lapselta kaikki aikuisen monimutkaiset rakenteet (aika- ja persoonamuodot, kysymykset, alisteiset ja relatiivilauseet) vai vaan osa. Jos lapselta puuttuvat kaikki monimutkaiset rakenteet, lapsi aloittaa kielioppinsa rakentamisen verbistä ja sen argumenteista (subjekti ja objekti). Toisen käsityksen mukaan lapsella voi olla kieliopissaan jotain monimutkaisia rakenteita (yleensä aikamuoto tai persoonamuodot).

Erikieliset vastineet

weak continuity hypothesisenglanti (English)

Lähikäsitteet

Käytetyt lähteet

ClahsenH1990

Alaviitteet

Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 22.12.2024: Kielitiede:heikko jatkuvuus -hypoteesi. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kielitiede:heikko jatkuvuus -hypoteesi.)