Kielitiede:heikko jatkuvuus -hypoteesi
heikko jatkuvuus -hypoteesi
heikko jatkuvuus -hypoteesi | (ehdotettu) |
Määritelmä
generatiivisen kielentutkimuksen käsitys, jonka mukaan lapsella ei ole aikuisen kielikykyä
Selite
Tässä näkemyksessä lapsella ei ole kielen omaksumisen alussa käytössään kaikkia samoja kielen rakenteita kuin aikuisella. Rakenteiden puuttuminen selittää miksi lapsen kielioppi eroaa aikuisen kieliopista ja miksi lapsi tekee virheitä kieltä omaksuessaan. Käsitykset vaihtelevat siitä puuttuvatko lapselta kaikki aikuisen monimutkaiset rakenteet (aika- ja persoonamuodot, kysymykset, alisteiset ja relatiivilauseet) vai vaan osa. Jos lapselta puuttuvat kaikki monimutkaiset rakenteet, lapsi aloittaa kielioppinsa rakentamisen verbistä ja sen argumenteista (subjekti ja objekti). Toisen käsityksen mukaan lapsella voi olla kieliopissaan jotain monimutkaisia rakenteita (yleensä aikamuoto tai persoonamuodot).
Erikieliset vastineet
weak continuity hypothesis | englanti (English) |
Lähikäsitteet
Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Kielitiede:heikko jatkuvuus -hypoteesi. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kielitiede:heikko jatkuvuus -hypoteesi.)