Esittävät taiteet:pukuelokuva
pukuelokuva
pukuelokuva |
Pukuelokuvassa tavoitteena on yleensä historiallisesti autenttiselta näyttävä puvustus, vaikka usein siinä yhdistyy sekä historiallisen että elokuvan valmistusajankohdan pukeutumismuodin piirteitä. Monet pukuelokuvat ovat romaani- tai näytelmäsovituksia, jotka perustuvat kaunokirjallisuuden klassikoihin (esim. Austen, Brontë, Dostojevski, Ibsen, Hugo, James, Dickens). Pukuelokuva voidaan rinnastaa historialliseen elokuvaan ja historialliseen elämäkertaelokuvaan, vaikka pukuelokuvien suhde historiaan voi olla löyhempi kuin historiallisissa elokuvissa. Toisena tyypillisenä piirteenä pidetään, että ne kertovat kodin piiriin sijoittuvia yksilötarinoita historiallisiin tapahtumiin perustuvien kertomusten sijaan. Pukuelokuvan ja historiallisen elokuvan välisestä suhteesta on esitetty useita erilaisia määritelmiä ja käsityksiä (ks. Salmi 1993).
Elokuvatutkimuksen piirissä on tarkasteltu erityisesti brittiläisiä pukuelokuvia, lähinnä Gainsborough’n elokuvastudion 1940-luvulla tuottamia elokuvia sekä 1980-luvulta lähtien tuotettuja, niin sanottuja perintöelokuvia. Pukuelokuvia on usein pidetty lähinnä naisten lajityyppinä sekä konservatiivisina ja näkemyksiltään rajoitettuina elokuvina, jotka tarkastelevat menneisyyden luokkayhteiskuntaa nostalgisen kritiikittömästi. Toisaalta joitakin lähinnä 1990-luvulta lähtien tuotettuja elokuvia on pidetty ns. vastapukuelokuvina (engl. anti-costume drama) (Derek Jarman: Caravaggio (1986) ja Edward II (1991), Sally Potter: Orlando (1992) ja Shekhar Kapur: Elizabeth (1998), jotka ovat poikenneet lajityypin konservatiivisuudesta käsitellessään väkivaltaan, seksuaalisuuteen ja politiikkaan liittyviä teemoja.Erikieliset vastineet
costume drama | englanti (English) | |
kostymfilm | ruotsi (svenska) |
Käytetyt lähteet
KuhnA&WestwellG2012, SalmiH1993
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Esittävät taiteet:pukuelokuva. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Esittävät taiteet:pukuelokuva.)