Esittävät taiteet:kolmas genre
kolmas genre
kolmas genre |
Ihmisen ja nuken / esineen suhde nousee havainnoinnin keskiöön, ja se onkin usein juuri kohta, jossa merkitykset tiivistyvät. Vaikka Jurkowski esitti jo vuonna 1979 tämän suhteen olevan nukketeatterin tärkein tekijä minkä tahansa nukketeatteriteorian valossa tarkasteltuna, ja sen vaihdelleen vuosisatojen aikana (Aspects of Puppet Theatre, 4), hän tekee kuitenkin hämmästyneen huomion liittyen nukketeatterin kehitykseen: [- -] I came to the surprising conclusion that the puppet is not the most characteristic element of today’s performances. Its characteristic features are the changing relationships between its iconic signs of character, its driving power and the source of its vocal expression. [1]
Postdraamallisen näyttämöanimaation aikana ei vain suhde animoijan ja esineen välillä, vaan myös suhde esineen ja katsojan välillä tulee uudella tavalla tärkeäksi.Käytetyt lähteet
AndrianovK2015, JurkowskiH1996
Alaviitteet
- ↑ JurkowskiH1988, 30–31
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 15.11.2024: Esittävät taiteet:kolmas genre. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Esittävät taiteet:kolmas genre.)