Oikeustiede:sivistykselliset ihmisoikeudet/laajempi kuvaus

Tieteen termipankista

Palaa takaisin käsitesivulle

TSS-sopimuksessa ja lapsen oikeuksien sopimuksessa määrätään suhteellisen yhtenevästi lapsen oikeudesta saada pakollista opetusta alkeisopetuksena tai perusopetuksena. Samoin niissä määrätään toisen asteen ja korkeimman asteen opetuksesta. Perusopetuksen edellytetään olevan paitsi pakollista myös maksutonta ja muussakin opetuksessa tulee asteittain pyrkiä ottamaan käyttöön maksuton opetus.

YK-järjestelmään kuuluvat TSS-sopimus ja lapsen oikeuksien sopimus sisältävät laajahkot määritelmät siitä, millaista opetuksen sisällön tulee olla. Lapsen oikeuksien sopimuksen, jossa määritelmä on laajin, mukaan opetuksen ja kasvatuksen tulee pyrkiä tiivistetysti ilmaistuna lapsen persoonallisuuden mahdollisimman täyteen kehittämiseen, ihmisoikeuksien kunnioittamiseen, oman ja muiden kulttuurien ja arvojen kunnioittamiseen, vastuulliseen elämään vapaassa yhteiskunnassa ymmärryksen, rauhan, suvaitsevaisuuden, sukupuolten välisen tasa-arvon ja kansakuntien ja eri ryhmien ja henkilöiden välisen ystävyyden hengessä sekä kunnioituksen edistämiseen elinympäristöä kohtaan.

Unescon sopimus pyrkii erityisesti syrjinnän vastustamiseen opetuksen alalla. Se kieltää kaikki toimet, joiden tarkoituksena ja vaikutuksena on tasa-arvoisesta kohtelusta luopuminen tai sen heikentäminen. Sopimus sallii kuitenkin erilliset opetusjärjestelmät mm. sukupuolen, uskonnon ja kielen perusteella, mutta asettaa tällaiselle opetukselle useita vaatimuksia, tärkeimpänä samantasoisuus muun opetuksen kanssa. Sopimus takaa myös vähemmistöjen oikeuden perustaa oppilaitoksia, mutta ei takaa näille oppilaitoksille erityisen vahvaa asemaa. Euroopan ihmisoikeussopimuksen ensimmäisen lisäpöytäkirjan 2 artiklan mukaan keneltäkään ei saa kieltää oikeutta koulutukseen. Säännöksen sanamuodosta huolimatta sen katsotaan sisältävän mm. vaatimuksen pakollisesta perusopetuksesta.

Useimmat kansainväliset ihmisoikeussopimukset edellyttävät, että vanhempien ja huoltajien vapautta valita lapselle muitakin kuin julkisia kouluja taataan ja että vahvistetaan oikeus perustaa ja ylläpitää yksityisiä oppilaitoksia. Viimeksi mainitussa suhteessa edellytetään yleensä sitä, että näissä kouluissa annettava opetus täyttää vähimmäistasoa koskevat vaatimukset. Lisäksi tavallaan uskonnon opetukseen liittyen sopimuksissa tyypillisesti vaaditaan sitä, että vanhempien oikeutta valita omaa uskontoaan tai vakaumustaan vastaavaa opetusta kunnioitetaan.

TSS-sopimuksen 15 artikla sisältää määräyksiä oikeudesta ottaa osaa kulttuurielämään, päästä osalliseksi tieteen kehityksen ja sen soveltamisen eduista ja nauttia tieteellisten, kirjallisten tai taiteellisten tuotteidensa henkisille ja aineellisille eduille suodusta suojasta. Valtiot sitoutuvat kulttuuristen oikeuksien toteuttamiseksi toimenpiteisiin tieteen ja sivistyksen säilyttämiseksi, kehittämiseksi ja levittämiseksi. Ne sitoutuvat myös kunnioittamaan tieteelliselle tutkimukselle ja luovalle toiminnalle välttämätöntä vapautta. Muissa sopimuksissa on saman tapaisia säännöksiä.