Kasvatustieteet:yrittäjämäinen pedagogiikka
yrittäjämäinen pedagogiikka
yrittäjämäinen pedagogiikka |
Määritelmä
Yrittäjämäinen pedagogiikka tarkoittaa opetuksen ja oppimisen näkökulmia, käsityksiä, periaatteita ja tapoja, jotka perustuvat yrittäjyyden ilmiön olemukseen ja edistävät yrittäjyyttä (Fiet, 2000; Kyrö, 2006; Kyrö, 2001).
Selite
Yrittäjämäinen pedagogiikka voi olla hyvin monenlaista, mutta yleisesti ottaen se edellyttää oppimisjärjestelyjä, jotka mahdollistavat yrittäjyyden kokonaisvaltaisen, dynaamisen, aktiivisen, luovan, vapaan, oma-aloitteisen ja vastuullisen oppimisen, jotka heijastavat yrittäjyyden ilmiön ulottuvuuksia. Oppiminen on siis monipuolinen ja monimutkainen, toimintaan perustuva prosessi, jossa oppimisympäristö nähdään perinteistä laajemmin ja jossa oppiminen on myös epämuodollista. (Kyrö, 2006) Erityisesti yrittäjämäinen pedagogiikka perustaakin opettamisen ja oppimisen tekemällä oppimiselle ja toimintakeskeisyydelle (Pfeffer & Fong, 2002; Gibb, 2009). Tällaiset oppimisen periaatteet ja tavat poikkeavat tavanomaisista ja odotetuista periaatteista ja tavoista. Luokassa tapahtuvan opetuksen ei tarvitse olla ennustettavaa, vaan se saa olla yllättävää, käytännönläheistä ja aktivoivaa, mikä motivoi oppilaita ja auttaa heitä hankkimaan merkittäviä yrittäjyyteen liittyviä kykyjä (ks. yrittäjyyskyvyt). (Fiet, 2000) Opettajalta tämä vaatii aktiivisuutta ja luovuutta.
Keskustelu yrittäjyyden oppimisen tavoista ja pedagogiikan kehittämisestä on vasta alussa, sillä useimmiten tutkimus keskittyy sisältökysymyksiin dynaamisten oppimisnäkökulmien sijaan (Kyrö, 2001, 2006). Harva tutkimus on keskittynyt opettamisen ja oppimisen käsityksiin ja periaatteisiin, vaikka joissakin tutkimuksissa onkin tarkasteltu kokeiltuja oppimistapoja. Jatkossa tulisikin aktiivisemmin yhdistää ja synnyttää vuoropuhelua yrittäjyyden ja kasvatustieteiden tutkimuksen välille. (Kyrö, 2001).
Keskustelu yrittäjyyden oppimisen tavoista ja pedagogiikan kehittämisestä on vasta alussa, sillä useimmiten tutkimus keskittyy sisältökysymyksiin dynaamisten oppimisnäkökulmien sijaan (Kyrö, 2001, 2006). Harva tutkimus on keskittynyt opettamisen ja oppimisen käsityksiin ja periaatteisiin, vaikka joissakin tutkimuksissa onkin tarkasteltu kokeiltuja oppimistapoja. Jatkossa tulisikin aktiivisemmin yhdistää ja synnyttää vuoropuhelua yrittäjyyden ja kasvatustieteiden tutkimuksen välille. (Kyrö, 2001).
Erikieliset vastineet
entrepreneurial pedagogy | englanti (English) |
Käytetyt lähteet
YVI-sanakirja, FietO2000, GibbA2009, KyröP2001, KyröP2006, PfefferJ&FongT2002
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Kasvatustieteet:yrittäjämäinen pedagogiikka. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kasvatustieteet:yrittäjämäinen pedagogiikka.)