Kasvatustieteet:oppimispäiväkirja

    Tieteen termipankista

    oppimispäiväkirja

    oppimispäiväkirja
    Määritelmä Oppimispäiväkirja on menetelmä oman oppimisen ja kirjoittamisen taitojen kehittämiseen (Lonka et al., 1996).
    Selite Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen on havaittu erityisen hyödylliseksi tilanteissa, joissa on tarpeen jäsentää kirjoittajan omia kokemuksia suhteessa teoreettiseen tietoon. Kirjauksia oppimispäiväkirjaan voidaan tehdä päivittäin tai viikoittain. Tavoitteena on, että kirjoittaja hakee ja muodostaa henkilökohtaista näkökulmaa oppimiseensa ja oppimiinsa asioihin kirjoittamisen avulla. Oppimispäiväkirja toimii parhaimmillaan itsearvioinnin välineenä, jonka avulla voidaan seurata kehittymistä kohti asetettuja tavoitteita. (Lonka et al., 1996) Oppimispäiväkirja toimii siten myös yrittäjyyskasvatuksessa arvioinnin ja kehittämisen välineenä, joka tukee persoonallisuuden kasvua sekä omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamista. Se on erinomainen väline jatkuvan arvioinnin tueksi ja ideoiden kirjaamiseksi. Lisäksi se auttaa erityisesti oppimisen ja kokemusten jäsentämisessä. (Seikkula-Leino, 2007)
    Oppimispäiväkirjojen käyttöä ei ole tutkittu yrittäjyyskasvatuksen alalla paljoakaan. Opiskelijoiden kirjoittamat oppimispäiväkirjat ovat kuitenkin toimineet merkittävänä tutkimusaineistona, joista saadaan oleellista tietoa opiskelijoiden oppimisesta ja palautetta esimerkiksi kursseista tai ohjelmista (Heinonen & Poikkijoki, 2006).

    Erikieliset vastineet

    learning diaryenglanti (English)

    Käytetyt lähteet

    YVI-sanakirja, HeinonenJ2006, LonkaI&LonkaK&KarvonenP&LeinoP1996, Seikkula-LeinoJ2007

    Alaviitteet

    Lähdeviittaus tähän sivuun:
    Tieteen termipankki 5.11.2024: Kasvatustieteet:oppimispäiväkirja. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kasvatustieteet:oppimispäiväkirja.)