Esittävät taiteet:postmoderni tanssi
postmoderni tanssi
postmoderni tanssi |
Postmoderni tanssi on laaja ja välillä kiisteltykin käsite. Se voidaan nähdä joko periodina tai toisaalta tyylinä sekä tekemisen tapana, joka on osa postmodernin teoreettista ajattelua ja sen sovellusta. Yhdysvalloissa postmodernin tanssin syntyyn vaikuttivat Robert Dunnin 1960-luvun alussa pidetyt kompositiotyöpajat, joissa käytettiin Merce Cunninghamin ja John Cagen ajatteluun pohjaavia sattumametodeja ja tehtäviä. Keskeisiä toimijoita oli epämuodollinen avantgarde-kollektiivi Judson Dance Theater (1962-64), jonka esityksiä pidettiin Judson Memorial kirkossa New Yorkissa. Postmoderni tanssi kyseenalaisti perinteisen teatterillisen tanssin hierarkiat, virtuoositeetin ja teosten tekotavat. Se sai moninaisia muotoja ja tanssiteoksissa käytettiin mm. arkiliikettä, improvisaatiota ja sillä oli yhteydet muihin ajan ilmiöihin kuten feminismiin ja taiteissa happeningiin ja fluxukseen. 1960-70-luvuilla liikkeessä vaikuttivat mm. Simone Forti, Yvonne Rainer, Steve Paxton, Deborah Hay, Trisha Brown, Douglas Dunn ja Lucinda Childs, ja se on osaltaan ollut vaikuttamassa myös eurooppalaiseen tanssiin. Termin ensimmäiseksi käyttäjäksi mainitaan usein Yvonne Rainer, joka käytti sitä jo 1960-luvun alussa kuvaamaan omaa ja kollegoidensa työtä. Hän määritteli sen yksinkertaisesti tanssiksi, joka tuli modernin tanssin (mm. Martha Graham) jälkeen. Sittemmin termistä on tullut kiistanalainen, kun postmoderni tuli mm. arkkitehtuurin kautta laajempaan kulttuuriseen käyttöön ja se sai erilaisia merkityksiä eri taiteissa. The Drama Review -lehdessä käytiin 1980-luvun lopulla keskustelua termistä, kun Sally Banes julkaisi uuden esipuheen sisältäneen version keskeisestä teoksestaan Terpsichore in Sneakers. Post-Modern Dance (1987). Banesin näkemys modernismista pohjasi Clement Greenbergin ajatteluun, jolloin oikeastaan se, mikä oli muissa taiteissa modernismia (taiteen keskittyminen itse välineeseensä) olikin tanssissa postmodernismia. Lisäksi 1980-luvulle tultaessa itse tanssitaide oli muuttunut, mikä vaikutti termin määrittelyyn, sillä tuolloisten koreografien teokset sisälsivät mm. kaksoiskoodauksen kaltaisia postmodernille taiteelle keskeisiä piirteitä.
Aikakausinäkökulmasta katsottuna postmoderni tanssi on Suomessa noin parikymmentä vuotta myöhäisempi ilmiö kuin Yhdysvalloissa, ja sen sisällöt olivat täällä erilaisia. Suomessa termi postmoderni tanssi ei ollut laajassa yleisessä käytössä vielä 1980-luvulla. 2000-luvulta alkaen siihen on kuitenkin kohdistunut uutta kiinnostusta ja sitä on alettu käyttää suomalaisen nykytanssin yhteydessä.Erikieliset vastineet
post-modern dance | englanti (English) |
Lähikäsitteet
- moderni tanssi
- modernismi
- postmodernismi (yläkäsite)
- uusi tanssi
Käytetyt lähteet
BanesS1987, Craine&Mackrell2000, KukkonenA2014
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 2.11.2024: Esittävät taiteet:postmoderni tanssi. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Esittävät taiteet:postmoderni tanssi.)