Kirjallisuudentutkimus:koulunäytelmä
koulunäytelmä
koulunäytelmä |
Koulunäytelmän kirjoittajat ovat yleensä olleet opettajia tai akateemisia oppineita. Esittäjinä ovat toimineet koululaiset tai opiskelijat. Koulunäytelmästä kehittyi erityisesti humanistien ansiosta elinvoimainen teatterimuoto, joka pohjautui klassisiin, erityisesti roomalaisiin draamoihin - varsinkin Terentiuksen komedioihin - ja keskiajan moraliteetteihin. Alkuaan koulunäytelmät olivat latinankielisiä; kansankielinen koulunäytelmä syntyi Saksassa uskonpuhdistuksen vaikutuksesta. Näytelmän aihe oli yleensä peräisin Raamatusta, toisinaan se liittyi maallisiinkin kysymyksiin; tavanomaisia aiheita olivat esim. tuhlaajapojan paluu, laupias samarialainen, Aatami ja Eeva, Daavid ja Goljat. Näytelmiä esitettiin yleisimmin paastonaikaan ja oppilaitosten nimikkopyhimysten nimipäivinä. Koulunäytelmät olivat suosittuja paitsi Saksassa myös Espanjassa, Ranskassa, Englannissa ja Alankomaissa.
Suomeen ylioppilaskomedian toi 1640 ruotsalaissyntyinen, sittemmin Turun akatemiassa eri professuureja hoitanut Michael Wexionius. Lajia edustaa samoin ruotsalaissyntyisen Jacobus Chronanderin moralisoiva huvinäytelmä Surge eller flijt- och oflijtighetz Skodespegel, författat vthi Een lustigh Comoedia (1647, Surge eli ahkeruuden ja laiskuuden kuvastin, kirjoitettu hauskaksi huvinäytelmäksi).Erikieliset vastineet
school drama | englanti (English) | |
skoldrama | ruotsi (svenska) | |
Schuldrama | saksa (Deutsch) | |
koolidraama | viro (eesti) | |
koolinäidend | viro (eesti) |
Käytetyt lähteet
Alaviitteet
Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 21.11.2024: Kirjallisuudentutkimus:koulunäytelmä. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kirjallisuudentutkimus:koulunäytelmä.)