Difference between revisions of "Taidehistoria:trompe l’œil"

From Tieteen termipankki
Jump to: navigation, search
 
(One intermediate revision by the same user not shown)
Line 19: Line 19:
 
{{Käsitekuva
 
{{Käsitekuva
 
|kuvatiedosto=Andrea_Pozzo_Sant'Ignazio_Sailko2016_CCBY30.jpg
 
|kuvatiedosto=Andrea_Pozzo_Sant'Ignazio_Sailko2016_CCBY30.jpg
|kuvateksti=Andrea Pozzon (1642–1709) trompe l’œil -maalaus Pyhän Ignatius Loyolan kirkossa Roomassa luo kirkkosalin yläpuolelle tasakattoon illuusion korkeasta, kupolimaisesta tilasta siitä aukeavasta taivasnäkymästä. Kuva: Sailko 2016. CC BY-SA 3.0.
+
|kuvateksti=Andrea Pozzon (1642–1709) trompe l’œil -maalaus Pyhän Ignatius Loyolan kirkossa Roomassa luo kirkkosalin yläpuolelle tasakattoon illuusion korkeasta tilasta ja siitä aukeavasta taivasnäkymästä. Kuva: Sailko 2016. CC BY-SA 3.0.
 
}}
 
}}
 
{{Liittyvä nimitys
 
{{Liittyvä nimitys

Latest revision as of 00:00, 27 March 2020

trompe l’œil

Petrus Christuksen (noin 1410/1420–1475/1476) maalauksessa Kartusiaanimunkin muotokuva (noin 1446, The Metropolitan Museum of Art, New York) on käytetty trompe-l’œil -vaikutelmaa maalatussa, puulta näyttävässä kehyksessä ja vaikutelmaa on tehostettu maalaamalla kehyksen alareunan päälle istuva kärpänen.
Esimerkki materiaalien tuntua tavoittelevasta trompe l'œil -maalauksesta on Edwaert Collierin (1642–1708) teos Trompe l'œil kirjallisista materiaaleista (noin 1699). Victoria & Albert Museum, Lontoo.
Andrea Pozzon (1642–1709) trompe l’œil -maalaus Pyhän Ignatius Loyolan kirkossa Roomassa luo kirkkosalin yläpuolelle tasakattoon illuusion korkeasta tilasta ja siitä aukeavasta taivasnäkymästä. Kuva: Sailko 2016. CC BY-SA 3.0.
trompe l’œil
Definition maalaus tai sen osa, jossa on pyritty pettävän todellisuusvaikutelman luomiseen
Explanation Tavanomainen keino pettävän todellisuusvaikutelman luomiseen on illuusio kolmiulotteisuudesta. Se voidaan luoda yksittäiseen, itsenäiseen taideteokseen, tai se voi olla osana esimerkiksi arkkitehtonista kokonaisuutta. Usein esimerkiksi renessanssi- tai barokkitaiteessa trompe l’œil -maalaus sijoitettiin jonkin arkkitehtonisen tilan kuten kirkon, palatsin tai muun juhlavan tilan sisäkattoon niin, että arkkitehtonisista aineksista ja maalatusta osasta syntyi ehjä kokonaisuus. Katsojan oli vaikea erottaa täsmällistä kohtaa, mihin esimerkiksi pylväät ja kattorakenteisiin sijoitetut kolmiulotteiset veistokset päättyivät ja mistä maalaus alkoi. Myös moderni taide ja esimerkiksi graffitit ovat hyödyntäneet trompe l’œil -efektiä.
Trompe l’œil -maalausten historiaan liittyy monia humoristisia anekdootteja, kuten Giorgio Vasarin (1511–1574) kertomus siitä, miten Giotto (1266–1337) teki opettajalleen Cimabuelle (1240–1302) kepposen maalaamalla kärpäsen Cimabuen maalaaman henkilökuvan nenän päälle. Kärpänen oli niin aidon näköinen, että palatessaan jatkamaan työtään Cimabue yritti hätistellä kärpästä pois kunnes tajusi sen olevankin maalattu.
Additional Information ransk. trompe l’œil = pettää silmää; näköharha

Equivalents

trompe l’œilenglanti
trompe l’œilranska
trompe l’œilruotsi
тромплёйvenäjä
обманкаvenäjä

Sources

Konttinen&Laajoki2000, TheOxfordDictionaryofArt2004

References

Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 4.4.2020: Taidehistoria:trompe l’œil. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Taidehistoria:trompe l’œil.)


Siirry tarkastelemaan sivun muokkaushistoriaa →