Kasvatustieteet:yritysstrategia

From Tieteen termipankki
Revision as of 03:11, 25 June 2015 by Aineiston tuonti (talk) (Aineiston tuonti)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to: navigation, search

yritysstrategia

yritysstrategia
Definition Yritysstrategia ja liiketoimintastrategia ovat strategiaprosessin osia. Strategia voidaan kuvata prosessina, jonka avulla yritys analysoi toimintaansa ja ympäristöään, identifioi osaamisensa ja voimavaransa, kartoittaa kilpailukykynsä, arvioi mahdollisuutensa ja riskinsä sekä allokoi voimavaransa hyödyntämään toimintaympäristön tarjoamat mahdollisuudet. Yritysstrategia määrittelee missä ne toimialat ja markkinat (liiketoiminnat), joilla yritys haluaa olla mukana ja kilpailla. Yritysstrategia sisältää mm. resurssien allokointiin ja investointeihin liittyvät päätökset (taloudellinen strategia) ja kertoo yrityksen identiteetin ja ydinosaamisen. Ydinosaamisen avulla varmistetaan profiloituminen eli asemointi ja kilpailuetu markkinoilla.  Liiketoimintastrategia puolestaan keskittyy olemassa olevien resurssien ja ympäristön asettamien vaatimusten yhteensovittamiseen (organisationaalinen strategia)

Equivalents

corporate strategyenglanti

Sources

YVI-sanakirja

References

Lähdeviittaus tähän sivuun:
Tieteen termipankki 7.12.2019: Kasvatustieteet:yritysstrategia. (Tarkka osoite: https://tieteentermipankki.fi/wiki/Kasvatustieteet:yritysstrategia.)


Siirry tarkastelemaan sivun muokkaushistoriaa →